יום שני, 28 בינואר 2013

אפשר ללמוד סקרנות?

פעם מזמן לימדו אותנו ש"החזק שורד".
אחר כך כבר דייקו עבורנו את התרגום - כושר ההתאמה הוא שקובע.
כיום רבים, בוודאי מומחי למידה אך גם אחרים, מכריזים כי היכולת ללמוד היא שתשפיע על שרידות והצלחה.
(אפילו בחדשות הערב האחרונות היללו נבחר ציבור חדש וחסר כל ניסיון, ונטען שהוא יכול לקבל כל תיק בממשלה: "כי יש לו כושר לימוד מצוין").


סקרנות היא יכולת מפתח, החשיבות שלה באה לידי ביטוי במגוון רב של פעילויות בחיינו האישיים והמקצועיים - החל מפיתוח קשרים אישיים הממונף מההתעניינות הכנה באחר, דרך יכולת לקיים משא ומתן אפקטיבי המסתמך על הבנת האינטרסים של הצד השני ועד קידום של פתרון בעיות מעצם הפתיחות בשלבי חקירת שורשי הבעיה והכרות עם התנסויות של אחרים.

אך האם אפשר ללמוד סקרנות? 

במובן מסוים נדמה שיש כאן סיפור של ביצה ותרנגולת - לומד טוב נדרש לסקרנות. האם ניתן ללמד גם אותה? או שזו תכונת אישיות שצריך "להביא מהבית"? האם זוהי יכולת (SKILL) שניתן ללמד ולחזק?


מאמר חדש במגזין "Chief Learning Officer" מרכז שש שיטות מרכזיות לעידוד סקרנות:

לוותר על שליטה

סקרנות מבוססת על היכולת להרגיש נוחות יחסית אל מול הלא-נודע.

להשהות את השיפוטיות

דחיית הנטייה הטבעית לפסול או לקבל החלטות לפני ש"שומעים את כל הסיפור".

לצפות להיות מופתעים

הקפדה על נאורות, המתבססת על פתיחות להפתעה או פרספקטיבה שונה שיציע האחר.

לרסן האינסטינקט לתקן מיד כל טעות

מנהיגים ישתמשו בטעויות כדי להעמיק למידה ומעורבות שלהם ושל עובדיהם במקום למהר ולתקן כל מצב שגוי.


להכיר בבּוֹרוּת שלך

אדם חכם (וסקרן) יוֹדֶה כי איננו יודע הכל. מי שסבור שהוא חכם מספיק, פחות מונע ללמידה.

לרדוף אחרי הגירויים

האדם הסקרן איננו צרכן פסיבי של מידע, אלא מעורב ומחפש באופן אקטיבי את ה"הזמנות" לחפור עמוק יותר.


 

ללמוד סקרנות - השורה התחתונה

סקרנות היא יכולת קריטית ללמידה, עסקים ומנהיגות.
כמו בתחומים אחרים, גם אם יש גרעין אישיותי ניתן לפתח את היכולת, על ידי הבנת הגורמים המקדמים סקרנות או מעכבים אותה.

לקריאת המאמר המלא: Curiosity: The Gateway Competency  




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה