יום שני, 3 באוקטובר 2011

שבוע חדשנות ויצירתיות - למה בכלל צריך את זה?

למה צריך שבוע חדשנות ויצירתיות בבלוג?
או למה צריך חדשנות ויצירתיות בכלל?

מובן, שכוונת הכותרת היא למשמעות השנייה.


מה יש בהן בחדשנות וביצירתיות שהן הפכו להיות מילות מפתח כל-כך משמעותיות בחיינו?
מה כל כך חשוב שכל ארגון שני (לפחות!) מגדיר "חדשנות" או "יצירתיות" כערכי ליבה?

לכאורה, זה נשמע פשוט וטריוויאלי - אנחנו רוצים תמיד להתקדם ולהתפתח, וגם שהארגונים שלנו ינועו קדימה.
אבל האם די בכך כדי להסביר?
כיצד זה הפך לערך שנדרש לא רק מאנשי פרסום ושיווק, אלא בכל תחום ומקצוע?
למה חברות ותיקות ומבוססות אינן "נחות על זרי הדפנה" אלא ממשיכות לחפש את הריגוש הבא?
כיצד השתלט הצורך ביצירתיות כמעט על כל תחום בחיינו?

(וזה עוד לפני שכתבתי מילה על האפשרות, או העדר האפשרות, ללמוד ולסגל יצירתיות)


אז הנה כמה נקודות לעשות קצת סדר...

  • בעולם הארגוני הבסיס לצורך הוא קודם כל - תחרות. גם עסק מבוסס חייב להשתנות ולצמוח. גם מותג מצליח חייב להילחם על מקומו. סטגנציה בעולם העסקי פירושה בפועל צעידה לאחור.
    המשמעות היא לא רק חדשנות מוצרית. התייעלות בתהליכים, ארגון מחדש, הקצאת משאבים, בכל מקום הארגון מחפש לחדש ולהשתפר.
    כמו שהזכרתי בפוסט ההגדרות הקודם, יצירתיות, ויותר מכך חדשנות, נבחנות בכלים של ערך. לא תמיד זהו ערך כלכלי, אך כן יש דרישה לתועלת מהחידוש.
    כדי שחדשנות תועיל, לא די בכך שהיא תביא שינוי, היא צריכה גם להיות רלוונטית. על כך כתבתי כאן בעבר מנקודת המבט של המחקר הצרכני.
  • וכשזה נוגע לנו באופן אישי - למה צריך קורות חיים יצירתיים? למה כדאי לנו לתרגל את כישורי החדשנות שלנו?
    קודם כל - כי אם העולם העסקי מחפש יצירתיות וחדשנות, הוא גם מחפש עובדים שיישתלבו ויתאימו לערכים אלה. ללא עובדים יצירתיים, עסק לא יוכל להיות חדשני.
    שנית - אם נרצה ואם לא - גם אנחנו "מוצר" בשוק. גם אנחנו נמצאים בתחרות מתמדת ונלחמים על מקומנו. זה נכון לא רק בחיפוש עבודה, אלא גם בחיינו הפרטיים.
  • תחום ספציפי בו החדשנות היא אלמנט קריטי הוא הנושא של פתרון בעיות.
    היכולת לחשוב "מחוץ לקופסא" היא הכרחית כאשר על הפרק עומדת סוגיה קשה לפתרון.
    בינינו, מי היה מק'גייוור בלי היכולת ליצור מנוע ממסתיק ומהדק משרדי?
  • ועוד נקודה לסיום, לא פחות חשובה - עם קצת יצירתיות החיים פשוט יותר מעניינים !
    זה כבר קושר את הדיון (גם) לעולמות היצירתיות ה"אמיתיים" - אומנות, תרבות, בישול, אופנה... כמה משעמם היה כאן בלי חידוש ויצירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה