יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

שבוע חדשנות ויצירתיות - הגדרות

טוב... זה שהכרזתי על שבוע חדשנות ויצירתיות, לא אומר שהולכים להתעופף כאן זיקוקים ופיצוצים בכל פוסט.

לא... לא התכוונתי שיהיה משעמם...
אבל-
כמו שלהיות קומיקאי זו עבודה רצינית,
גם כדי לחדש וליצור צריך להתחיל מבסיס "מסודר",
"שמרני" כמעט,
כי קודם כל צריך להבין - על מה בעצם מדברים?
או במילה אחת-
הגדרות.



יצירתיות
אין הגדרה אחת ליצירתיות. קיימות גישות והגדרות רבות.
הגדרה כללית מקובלת היא:  
תהליך בו אדם יוצר משהו חדש בעל ערך.
תהליך - מחקרים רבים בפסיכולוגיה ממשיכים לנסות ולפצח את התהליך בו מתרחשת יצירתיות. עוד מתכננת לחזור לנקודה הזו בהמשך השבוע.
אדם - בין אם מדובר בפרט או בקבוצה, מדובר על יצירה אנושית.
משהו חדש - ה"משהו" איננו בהכרח מוחשי, כמובן. זה יכול להיות רעיון חדש, או "יציקה" של רעיון קיים לתוך תבנית חשיבה אחרת. לראות דברים בצורה שונה מהמקובל.
בעל ערך - ההתייחסות הערכית בהגדרה זו, מגדירה בהכרח את היצירה כבעלת ערך, כאשר גם כאן יש מקום לפרשנויות - מהו אותו הערך ומי "מוסמך" לקבוע אותו.


חדשנות
חדשנות, כפי שמשתמע משורשיה במילה "חדש",
היא ההמצאה של מוצר חדש, תהליך או רעיון חדשים. 
למרות רוחב ההגדרה, המונח בעל קונוטציה מסחרית-כלכלית בדרך כלל. בהתאם, החדשנות "נדרשת" לעיתים לעמוד במבחנים של תועלת וכדאיות.


אז מה בעצם ההבדל?
אמנם גם יצירתיות הוגדרה כאן כבעלת ערך, אבל החדשנות היא התרגום הממשי של הרעיונות היצירתיים ליישום מועיל.
בעוד שהיצירתיות היא תהליך ה"בריאה" של רעיונות ואלטרנטיבות, חדשנות היא היכולת לתרגם וליישם את אותם רעיונות באופן שימושי.

אכן, גם חדשנות לא תמיד מגיעה לכדי פיתוח מוצר ממשי. גם חדשנות יכולה להיעצר מיד לאחר שלב ה"חשיבה", וגם חדשנות יכולה להתייחס למודל רעיוני, ולא למוצר מוחשי.
עדיין, הפוקוס ב"חדשנות" הוא קונקרטי יותר. החדשנות תיקשר לעולמות יותר עסקיים, והתועלת שבה תישפט באופן כלכלי יותר. לעומתה, היצירתיות תיקשר במקרים רבים לעולמות אומנותיים, ושיפוט ה"ערך" שלה - שנוי יותר במחלוקת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה