המילון מתפתח וגדל יחד עם הבלוג ועם הלמידה האישית שלי.
תוספות, הערות והארות יתקבלו בברכה.
ADDIE
|
מודל הדרכה נפוץ בעולם. מתווה 5 שלבים:
Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate
|
ASTD
|
האיגוד האמריקאי לפיתוח הדרכה. http://www.astd.org
|
EPSS
|
מערכת תומכת ביצועים, שמאפשרת סיוע בתוך סביבת העבודה
Electronic Performance Support System
(למשל עזרה קופצת כמו ה"אטב" של מיקרוסופט).
|
ISD
|
מודל מערכתי לעיצוב הדרכה. סופג בשנים האחרונות ביקורות על מידת
הרלוונטיות שלו. Instructional System Design.
|
JA
|
עזר עבודה. Job aid.
מסמך או כלי המשמשים במהלך העבודה. מאפשרים אספקת מידע זמין לעובד בזמן אמת, ללא
צורך בזכירת כל פריטי המידע.
|
LMS
|
מערכת ניהול למידה לארגונים (learning
management system).
|
MOOC
|
massive open online course
קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים - קורס אינטרנטי מקוון הפתוח לקהל
הרחב.
|
OJT
|
למידה תוך כדי ובסביבת העבודה (On the Job
Training).
|
ROI
|
ההחזר להשקעה (return on investment)
- רלוונטי ללמידה כמו גם להשקעות מסוגים אחרים (פרסום וכו').
|
ROV
|
החזר ערכים (return on value).
פחות מדיד מ- ROI ומתייחס גם לתועלות
יותר ערכיות ופחות כספיות לארגון.
|
SCROM
|
Sharable Content Object Reference Model
תקן SCROM מאפשר מעקב ובקרה על תהליכי
למידה מתוקשבת.
באמצעות התקן נשלחים למערכת הניהול נתונים על ביצועי הלומד (ביצוע
הלומדה, ציון).
זהו תקן ותיק יותר מאשר Tin
Can API.
|
Storyline
|
מחולל לומדות מבית קומפוזיקה (ראה להלן).
|
T + D
|
מגזין training
& development מביתASTD .
|
Tin Can API
|
תקן Tin
Can API מאפשר מעקב ובקרה אחרי
פעילויות למידה.
הסטנדרט מאפשר ליצור פעילות למידה, אשר נתוני ביצועה ישמרו וירשמו.
זהו תקן חדש יותר מאשר SCROM.
|
אלפא (מודל)
|
מודל ישראלי לפיתוח הדרכה. משלב הסתכלות מערכתית להטמעת השינוי
בארגון, ומדגיש בקרה על הצלחות בתהליך הלמידה.
|
אנדרגוגיה
|
למידת מבוגרים (בשונה מפדגוגיה).
|
בלום / הטקסונומיה של בלום
|
מודל העוסק באופן הגדרת מטרות למידה: התאמתן לרמת החשיבה הנדרשת
מהלומד.
|
הערכה איכותית/ איכותנית
|
הערכה שמבוצעת באופן לא כמותי/מדיד (שיחה, סימולציה וכדומה).
|
הערכה כמותית
|
הערכה שמבוצעת באמצעות פרמטרים מדידים / כמותיים.
|
כיתה הפוכה
|
גישת לימוד בה הלומדים מקבלים את חומר הלימוד לפני השיעור (לרוב
מתוקשב), ואילו המפגש עם המדריך לאחר מכן מוקדש לתרגול והעמקה.
|
לומדה
|
תוכנה או אתר ללמידה מתוקשבת בדרך של למידה עצמית.
|
למידה 2.0
|
למידה מתוקשבת מבוססת רשתות חברתיות.
|
למידה מתוקשבת
|
למדי המתקיימת באמצעי מחשוב או מכשיר תקשורת אחר
(e-learning).
|
למידה סינכרונית / למידה
א-סינכרונית
|
למידה מתוקשבת בזמן אחיד (הרצאה שמועברת לשומעים מבוזרים) או זמן לא
אחיד (כמו הרצאה מוקלטת או לומדה).
|
למידת חקר
|
גישה של למידה פעילה המבוססת על עקרונות המחקר המדעי. זוהי דרך למידה שמקדמת הבנה, מפעילה
מיומנויות חשיבה מדעיות ומעודדת חשיבה ביקורתית ולימוד עצמאי.
|
מפת חשיבה
|
מקרה פרטי של מפת מושגים (ראה להלן).
כלי לייצוג ידע. מסייעת למפות את האלמנטים השונים של תהליך החשיבה
(מילים, רעיונות, משימות וכדומה) בצורה מאורגנת.
|
מפת ידע/ מפתח מושגים
|
הצגה גראפית של מערכת מושגים או רעיונות והקשרים ביניהם, המאפשרת
לחשוב על היחסים בין האלמנטים השונים ולהציגם באופן פשוט.
|
מִשחוּק (gamification)
|
מושג המתייחס לשימוש במאפיינים משחקיים על מנת לשפר נושאים לא
משחקיים, כמו למידה.
|
סרטון סמן
|
סרטון שעוקב אחר ביצוע פעולות במחשב.
|
עמ"י ותמ"י
|
שיטה לאפיון החומר הנלמד שפותחה ע"י גדעון זילר. סיווג החומר
הנלמד לרמות של ידע, מיומנויות או עמדות/תפיסות.
|
פודקאסט
|
קובץ (אודיו או וידאו) שניתן להפצה באינטרנט ולהאזנה/צפייה אישית
(במחשב אישי, נגן וכו').
|
פיצוח מיקרו
|
אפיון ופיצוח יחידת למידה ספציפית בתוך תהליך הלמידה.
|
פיצוח מאקרו
|
אפיון ופיצוח תהליך הלמידה כולל. קביעת המענה האופטימלי לצורך
הדרכתי (קורס, סדנה וכדומה).
|
קאפטיבייט
|
תוכנת נפוצה לקיפצ'ור ובניית סרטוני סמן.
|
קומפוזיקה
|
מחולל לומדות נפוץ.
|
קיפצ'ור
|
מינוח סלנג לפעולה של לכידת מסך(screen capture), המאפשרת צילום תמונת המסך ויצירת סרט
לימודי (סרטון סמן – ראל לעיל).
|
קירקפטריק (מודל)
|
מודל להערכת למידה. לרוב מתייחסים ל-4 רמות הערכה ומדידה: שביעות
רצון הלומדים, הטמעת ידע, יכולת ליישם ותוצאות עסקיות.
|
רציונאל למידה
|
העיקרון המארגן העומד מאחורי מבנה וסידור ההדרכה.
|
תאטרון play back
|
סוג של תיאטרון אימפרוביזציה המשתף את הקהל בהופעה ויכול לשמש
בתהליכים ארגוניים והדרכתיים.
|
תל"מ (מודל)
|
מודל ישראלי לפיתוח הדרכה. מבסס הפיתוח על תכנון לפי מרכיבי תפקיד.
|