יום שני, 23 במאי 2011

מחדשנות... לחדשנות רלוונטית


חדשנות ויצירתיות הם מיסודותיה של צמיחה ארגונית. ההבנה הזו כבר דוברה, נותחה ושוננה הרבה בשנים האחרונות.
לראות בחדשנות ערך - זה נכון ונחוץ. לעיתים זה לא מספיק.

גם עולם השיווק עסוק בסוגיות החדשנות והיצירתיות: מוצר מנצח צריך להביא איתו בשורה חדשה, יצירתיות נדרשת לפרסומת כדי שתבלוט במדיה, חדשנות היא לעתים צורך קיומי. קווי דמיון משמעותיים יש בין עולמות השיווק וההדרכה, ולמידה הדדית יכולה להפרות ולהעשיר.

לקראת השקה של מוצר חדש, משווק טוב צפוי לבצע סקר עמדות בקרב צרכנים פוטנציאליים. סקר כזה יבחן את התקבלות הקונספט המוצרי. כמעט תמיד סוגייה מרכזית בסקר מסוג זה תהיה עד כמה המוצר המוצע נתפס חדשני. סקרים אלו יכללו גם דרך קבע נכונות של הקהל הפוטנציאלי לרכוש את המוצר: האם הצרכנים מביעים נכונות לקנות אותו כאשר יושק. במילים אחרות - הרלוונטיות של המוצר.

שאלת החדשנות ושאלת נכונות הקניה נשאלות כמעט ללא תלות זו בזו. תמונה מעניינת מקבלים כאשר מצליבים ומשלבים את תשובות הנשאים בשתי הסוגיות: רלוונטיות וחדשנות. נחלק את הנשאלים ל-4 רביעים, על פי מידת החדשנות שהם תופסים את המוצר וגם מידת הנכונות שלהם לקנות אותו.

זה פשוט: מוצר ששיעור ניכר מהצרכנים הפונטצאיליים סבורים שהוא גם חדשני וגם מביעים נכונות לקנות אותו. זהו למעשה קונספט מנצח - מביא "NEWS" לשוק וגם עונה על צורך אמיתי.

זוהי חדשנות רלוונטית!


הסיטואציה הזו היא בדיוק הבעיה של התייחסות רק לסוגיית החדשנות בפני עצמה - מוצר חדשני אבל בעל נכונות קניה נמוכה יחסית.

המשמעותי השיווקית - מדובר בקונספט עם פוטנציאל להיות מוצר נישה. המוצר אולי מביא חידוש, אבל עבור רוב האנשים החדשנות הזו לא באמת מעניינת.

המצב הזה הוא אולי הסכנה המרכזית ב"האדרה" של נושא החדשנות: אנחנו שבויים במרדף אחרי חידושים ויצירתיות, מתאהבים במוצר של עצמנו, ועשויים לשכוח בתוך כך את המטרה הבסיסית.
... וזה כבר מתחיל להשמע מוכר גם מעולמות ההדרכה וניהול הלמידה :-)

המצב ההפוך - מוצר רלוונטי אבל לא חדשני.
מוצר שאין בו חידוש אמיתי - הוא עושה מה שעושים פתרונות דומים בשוק.
עדיין, מדובר במוצר שנותן מענה לצורך קיים, ושיעור ניכר מהצרכנים הפוטנציאליים מוכנים לקנות אותו.

מנקודת מבט שיווקית - מדובר בקונספט "Me Too". קונספט שעשוי לשרוד בשוק כמוצר "חקייני".


גם זה מצב פשוט יחסית - מוצר שאיננו חדשני ואינו מבוקש על-ידי הצרכנים... כדאי להמשיך לחפש.





בדומה לתחום השיווק, גם בעולם ההדרכה חשוב לזכור שהחדשנות איננה ערך בפני עצמו, אלא מרכיב בתוך מכלול שיביא את הארגון להצלחה.
אבל בשונה מחדשנות מוצרית, ההדרכה מתמקדת פעמים רבות בהטמעה של צורת חשיבה, בחינוך לפתיחות, בחשיבה הקרייאטיבית. חשיבה יצירתית מאפשרת לאסוף רעיונות חדשניים ויצירתיים, כדי שבשלב הבא נוכל לפסול את הפחות רלוונטיים.

המספרים והגרפים בפוסט זה הם לשם המחשה בלבד. אין להסיק דבר מהאחוזים הרשומים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה