יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

טיפים למפתח e-learning מתחיל

טום קולמן מ- articulate כותב בבלוג שלו בשבוע שעבר 10 טיפים למפתח ההדרכה העושה צעדים ראשונים ב- E-Learning. הנה עיקרי הדברים שהוא מעלה, מתובלים בכמה התייחסויות אישיות לעניין.

1. דע את מקומך. או במילים אחרות, לא 'לקפוץ מעל הפופיק'. הניסיון חשוב להתפתחות המקצועית שלנו. דווקא בתחילת הדרך יש נטייה, גם במקצועות אחרים, לחשוב שאנחנו יותר חכמים מכולם. צריך לקבל את זה שיש לדברים לפעמים קצב משל עצמם. גם אם אנחנו טובים, מוכשרים, מוצלחים ואפילו כוכבים בתחומנו... אסור לזלזל בחשיבות של צבירת ניסיון. זלזול כזה, הוא הרי בעצם זלזול במקצוע - אם את/ה חושב/ת שאפשר להיות מפתח/ת הדרכה מעולה תוך יומיים, סימן שבחרת מקצוע לא מאתגר במיוחד...

2. למד להשתמש בכלים. הכר את הטריקים, התכונות והאפשרויות, הגלויות והסמויות, בתוכנה שאתה עובד איתה. בין אם זה פאואר-פוינט, או אם זה תוכנת קיפצ'ור - ככל שתדע יותר על הכלים, כך יהיו לך יותר "אבני בניין" זמינות לבניית הקורסים.
ואולי נכון להרחיב את דבריו של קולמן ל"לְמָד". נקודה. להמשיך להתפתח. להמשיך לצבור ידע. על תוכנות חדשות, מודלים חדשים, ורעיונות חדשים. בעידן ה- web 2.0 אנחנו מוקפים בידע. צריך רק להושיט את היד (או העכבר).

3. אל תזלזל בשיטת ה- "click&read".
קולמן מדבר כאן בעצם על השיטות ה"קלאסיות" ללימוד מתוקשב, ואולי צריך להכיל אותן על לימוד בכלל. עולם הלמידה עסוק בחיפוש מתמיד אחר חידושים וריגושים. אינטראקטיביות של הלומד היא מילת המפתח. ליצור עניין. להפעיל. לא לשעמם לרגע.
אבל... לפעמים נדמה שהתלונות האלה הן יותר של אנשי המקצוע, של מומחי ההדרכה, מאשר של הלומדים בכללותם. הלומדים מדגישים יותר את החשיבות של תוכן רלוונטי, ולא בהכרח מבנה הדרכה מתוכחם. מותר לנו לחזור לפעמים לבסיס. לא כל הזמן לחפש התחכמויות.
יש כאן גם חיבור ישיר לנקודה 9 בהמשך.

4. להתייחס ל- e-learning כמו לספר לימוד. הלימוד המתוקשב הוא חלק מתוך תהליך. הוא איננו מרכיב למידה בלעדי, אלא צריך להשתלב בלימוד כמו ספר לימוד לתלמידים שמגיעים לדון אחר כך בכיתה במה שלמדו.


5. הפוך "את זה" למשמעותי. אנשים מתלוננים על קורסים שהם חסרי משמעות. יש ליצור קורסים שיהיו בעלי משמעות ללומדים. שיענו על 3 שאלות בסיסיות שמטרידות את הלומד: לָמה צריך ללמוד את זה? מה אני אמור לעשות אחר כך עם הידע הזה? איך להוכיח שאני יודע את החומר?

6. אין נקודה 6. מסתבר שגם כוכבים כמו תום קולמן אינם מושלמים.

7. להיפטר מחומרים מיוחדים. להעביר כל מה שאפשר לנספחים ועזרי עבודה.
לפני שנתיים שמעתי הרצאה על כתיבת פרוזה בה הדובר טען שהכלי החשוב ביותר של הסופר הוא למעשה המָחַק. בימינו אולי נכון יותר לדבר על כפתור ה- delete. כך או כך.. הדבר נכון גם בבניית הדרכה. ככל ש"ננקה" את הלימוד מאינפורמציה מיותרת, כך הוא יהיה יותר ממוקד.


8. התמקדות ביעדים. 
למה זו בעצם לא הנקודה הראשונה?




9. פיתוח בסגנון פשוט.
הנה כאן מה שכתבתי על חשיבות עקרון הפשטות שעולם השיווק קורא לו בקיצור Keep It Short & Simple  : KISS

10. עיצוב אטרקטיבי.
כמו שמראים לנו ב"מאסטר שף": כדי שהאוכל יהיה אטרקטיבי, קודם כל צריך שהוא יראה טוב על הצלחת :-)

ועוד כמה מילים מהמטבח הפרטי שלי...
חלק מהנקודות כאן מתחברות למכלול של חזרה ליסודות פיתוח ההדרכה. באופן ספציפי מדובר על פיצוח ובניית מתווה מובנה ומסודר ללמידה. זה מתחיל מהגדרות מטרות ויעדים (נקודה 8, שרבים מהמגיבים לפוסט של קולמן הסכימו שהיא החשובה ביותר, וגם נקודה 5), החלטה מה "בפנים" ומה "בחוץ" (נקודה 7), וקביעת הפורמט המתאים (נקודות 3, 9).
נקודה 4, על מקומה של התמידה המתוקשבת בתוך  מכלול הלמידה, מבטאת בעצם את העובדה ש- e-learning אינו פתרון יחיד. למעשה, יתכן שזהו כלל איננו הפתרון המתאים. קולמן כותב בפוקוס ברור של מומחה e-learning. פיצוח טוב של צרכי הלמידה עשוי להביא גם להחלטות אחרות. הפתרון ההדרכתי צריך להיות מותאם לצרכים, ולהיבחר על סמך אוסף של שיקולים.
באשר לנקודה 1 ולנקודה 2, הרי הן מדברות על הצורך שלנו ללמוד ולהמשיך להתפתח. גם בתחילת הדרך וגם בהמשכה. 

על הנקודה האחרונה אין לי עוד מה להוסיף. רק... בתיאבון !

העוגה בעצם בגלל שיש לי היום יומולדת! באמת!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה