יום חמישי, 25 באוגוסט 2011

אפשר ללמד את האריה להיות אמיץ?


אוטוסטרדת המידע מאפשרת לנו גישה קלה לכמויות אינפורמציה אדירות. משיעורי פסנתר ועד תיאוריות בפילוסופיה, הכל נמצא במרחק הקשת עכבר (ולפעמים גם מספר כרטיס אשראי, אבל זה כבר עניין אחר). לפעמים נראה בעצם שאנחנו מוצפים ביותר מדי מידע, ולא ברור איך למיין ומה לעשות איתו.

הנה למשל מה שמצאתי תחת הערך הייחודי 25 באוגוסט בוויקיפדיה: היום לפני 72 שנה יצא לאקרנים הסרט "הקוסם מארץ עוץ" בכיכובה של ג'ודי גארלנד.



אז אפשר ללמד או ללמוד להיות אמיצים? פיתוח הדרכה טוב יכול לתת אומץ לאריות? שכֶל לדחליל?
למידה בכלל, ולמידה ארגונית בפרט, איננה רק סגירת פערי ידע. מונחים כמו עמ"י ותמ"י מדגישים את העיסוק של הלמידה הארגונית לא רק בהעברת ידע, אלא גם בהנחלת מיומנויות ובשינויי תפיסות ועמדות. למידה ארגונית מטפלת בסגירת פערים בכל אחת משלוש רמות אלו - ידע, מיומנויות ותפיסות. נראה כי אומץ (וגם לב לאיש הפח, לצורך העניין) קרוב יותר לרמה השלישית.

למידה ארגונית היא כבר מזמן לא רק ישיבה בכיתה, וגם לא רק הפצה של לומדות. ההשקה לעולמות החניכה, מנטוריות, אימון וקוצ'ינג יוצרת רצף התמחויות שהגבולות ביניהם לפעמים מטושטשים. אם אפשר לבנות סדנה לפיתוח כישורי ניהול, והפעלות לחיזוק הביטחון העצמי, אולי המרחק לפיתוח השתלמות להקניית אומץ כבר לא כל כך גדול?
אבל כאן כדאי לעצור לפעמים ולהזכיר לעצמנו - מדריכים, מפתחי הדרכה ומומחי למידה הם לא פסיכולוגים (לפחות מרביתם לא מחזיקים כנראה בתעודת מטפל קליני). לא כל התשובות והפתרונות מצויים במחלקת ההדרכה, וצריך גם לשמור על פרופורציות וצניעות.

ושכֶל לדחליל... על פניו נראה שזה התפקיד ה"קלאסי" של מחלקת ההדרכה.
ובכל זאת, מחלקת ההדרכה היא לא הקוסם, וגם אם המתווה שלנו בנוי מלְבֶנים צהובוֹת דווקא, דחלילים גמורים לא בטוח שנצליח לתקן. אין כאן כוונה להעליב אף אחד, ובעצם לא מדובר בהכרח על ידע או אינטליגנציה. אלו יכולים להיות כישורים או ידע מסוגים שונים שאנחנו רוצים שהעובדים "יגיעו איתם מהבית".
מחלקות ההדרכה משתייכות בדרך כלל לאגף משאבי האנוש בארגון, ויש נושאים שצריך לפעמים "לגלגל" בחזרה לטיפול מש"א. אם תפקיד מסוים דורש יכולות או כישורי פתיחה מסוימים, בהחלט יתכן שחובה לכלול את זה בהגדרות הגיוס לתפקיד, ולא לבנות על הדרכה ש"תטפל" בעניין.



ובלי קשר ללמידה, וויקיפדיה מלמדת אותי שהיום גם יום ההולדת של אלביס קוסטלו.
גם אם הוא יודע להרגיז, וגם הוא ביטל ברגע האחרון הופעה בישראל, בכל זאת הנה הזדמנות לשיר של מוזיקאי ענק:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה