יום שבת, 8 בינואר 2011

בחירת סולם למדידת עמדות




כאשר אנחנו מנסחים שאלות להערכת ההדרכה, ובפרט בוחנים את עמדות
המשתתפים, עומדות בפנינו מגוון אפשרויות לגבי סוג סולם המדידה שבו
נשתמש, ובאופן ספציפי:
אורכו של סולם המדידה.
אז איך בוחרים? 
אין תשובה אחת לדרך המועדפת. צריך להכיר את היתרונות וחסרונות של כל שיטה,
ולהתאים לצרכים הספציפיים שלנו. בעולם ההדרכה לרוב אין לנו צורך בניתוח
סטטיסטי מורכב של ההישגים שלנו, ולכן נבחר לרוב בסולמות הפשוטים והקצרים יותר.




סולם דיכוטומי אוהב -  לא אוהב 
היתרון בחלוקה הדיכוטומית שהיא פשוטה עבורנו לניתוח, ומאפשרת לנו לחלק את המשיבים חלוקה ברורה ל"בעד" ו"נגד". הבעיה בצורת תשאול כזו שהיא מחמירה מאוד עם הנשאל. העולם הוא לא שחור ולבן, ובתשאול דיכוטומי אנחנו מביאים את המשיב לבצע בחירה שעשויה להיות מאולצת מאוד.

סולמות 4 או 5 דרגות
סולמות המשתמשים ב-4 או 5 דרגות יהיו בדרך כלל סולמות
שמתוארים מילולית:

  • מאוד נהניתי
  • די נהניתי
  • לא כל כך נהניתי
  • בכלל לא נהניתי 
סולמות 4 ו-5 הם כבר יותר נוחים למשיב, מהבחינה שהם נותנים
לו תמונה יותר מציאותית עם דרגות ביניים. עם זאת, ניתן על-ידי קיבוץ
המשיבים עדיין לקבל, בפרט בסולם של 4 דרגות, חלוקה ברורה של
המשתתפים ל"בעד" ו"נגד" (ו"ניטרליים" במקרה של סולם בעל 5 דרגות).
ההבדל בין שני הסולמות יכול להוות יתרון או חיסרון: נקודת האמצע
במקרים מסוימים נרצה שוב "לאלץ" את המשיב לבצע
בחירה, לא לתת לו "לברוח" לנקודת אמצע ניטרלית. עם זאת, יש
שאלות שבהן חשוב שנכיר בקיומה של נקודה ניטרלית שכזו, ואז נבחר בסולם שיש בו את נקודת האמצע הזו.

סולם 7 דרגות
סולם 7 דרגות כבר יהיה בדרך כלל סולם שמתואר במספרים, ולא מילולית.
קשה, אבל לא בלתי אפשרי, לתאר מילולית סולם 7 דרגות.
סולם 7 הוא קצת פחות אינטואיטיבי למשיב, והיתרון הגדול של סולם כזה
הוא שאיתו כבר אפשר לבצע בביטחון ובתוקף מבחנים סטטיסטיים מורכבים
יותר (כמו רגרסיות). אם אתם מאלה שבורחים לקצה השני של החדר
כשאתם רק שומעים את המילה רגרסיה, או שסתם אין לכם כל כוונה לעשות
פיצוח סטטיסטי להערכת ההדרכה שלכם.. בהחלט אפשר לבחור סולם אחר.

סולם 10 דרגות
סולם 10 דרגות נפוץ מאוד בשאלונים מסוגים שונים בישראל. זהו סולם שמאפשר גמישות, אין בו נקודת אמצע, וכן.. הוא גם מאפשר ניתוחים סטטיסטיים מורכבים למי שרוצה.
סולם 1-10 הוא מאוד אינטואיטיבי למשיב הישראלי, שרגיל ל"ציוני בית-ספר". עם זאת, דווקא כאן נעוצה גם בעייתיות מסוימת של הסולם הזה: הוא לא באמת סולם סימטרי!
כמו בבית ספר, אנחנו רגילים שציון 5 הוא בעצם ציון נכשל, ולא נקודה שקרובה למרכז. ציון 7 הוא בדרך כלל בינוני למדי.

ניתן כמובן להשתמש גם בסולמות אחרים כמו 6 דרגות, 11 דרגות
(כן, יש כזה – זה בעצם סולם 0-10) או 100 דרגות (יש כאלה - ראיתי!). סולמות כאלה הם פחות נפוצים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה