יום שישי, 15 ביוני 2012

מודל ADDIE לפיתוח למידה

ADDIE הוא מודל תכנון הלמידה הגנרי והמוכר ביותר בעולם. למעשה, רבים מהמודלים המאוחרים יותר הם וריאציות על מודל זה.


פוסט זה הוא חלק מהסדרה "אביב של יסודות"


קצת מההסטוריה של ADDIE

מודל ADDIE הוצג לראשונה בשנת 1975. הוא פותח בפלורידה (Florida State University) עבור הצבא האמריקאי. ADDIE משתייך למשפחת המודלים המכונים ISD (כלומר: Instructional System Design), והוא למעשה המודל הנפוץ ביותר מקבוצה זו. 
תהליכי ISD היו מוכרים עוד משנות ה- 50, וזוהי למעשה ההתייחסות הבסיסית לעצם מידול תהליך תכנון הלמידה, במטרה למקסם את אפקטיביות הלימוד. בעוד שהמודלים הראשונים היו לינאריים ונבנו שלב אחרי שלב, בסביבה המתפתחת היה צורך במודל אדפטיבי שמאפשר התאמות תוך כדי התהליך.


שלבי מודל ADDIE

בפיתוח המקורי של המודל נבנו 19 שלבים שקובצו בהמשך ל- 5, ועברו מספר התאמות בשנים הבאות. 
חמשת השלבים מהווים את ראשי התיבות של המודל: 
Analysis,  Design, Development, Implementation, Evaluation
התוצאה של כל שלב מזינה את השלב הבא. 
שלב ההערכה והבקרה מבוצע באופן שוטף ומאפשר "חזרה אחורנית" לכל שלב על פי הצורך.


מודל ADDIE לתכנון למידה


ANALYSIS - שלב הניתוח

שלב זיהוי צורך הלמידה (או הבעיה), אפיון הקהל וצרכיו, אילוצים ומגבלות.
תוצאה: הגדרת סוג הלמידה, תקציב ולו"ז.




DESIGN - שלב התכנון

שלב הגדרת מטרות הלימוד, תכני ההדרכה וכיצד תבוצע הערכת הלמידה.
תוצאה: מתווה הלמידה/הדרכה המפרט את רצף התכנים, המתודות וכו'.


 

DEVELOPMENT - שלב הפיתוח

שלב בניית כלי הלימוד ותוצרי ההדרכה עצמם, בקרה, תיקוף ועדכונים על פי צורך.
תוצאה: כלי הדרכה ולמידה (מערכי שיעור, לומדות, חוברות הדרכה וכו').


 

IMPLEMENTATION - שלב הביצוע

בחירת מדריכים ולומדים, הכשרת המדריכים והעברת תהליך הלימוד עצמו.
תוצאה: קיום תהליך הלימוד המתוכנן.


 

EVALUATION - שלב ההערכה

ביצוע הערכה, הפקת לקחים וביצוע עדכונים בהתאם לצורך.
כאמור, הערכה מתבצעת בכל שלבי התהליך. 
בהתאם לכך, ההתייחסות היא לשני סוגים של הערכה: הערכה מעצבת והערכה מסכמת. 
הערכה מעצבת היא זו הנוכחת בכל אחד משלבי התהליך. 
ההערכה המסכמת היא המתייחסת לתהליך כמכלול, ומבוצעת לרוב בסוף התהליך ו/או פרק זמן לאחר סיומו.



בשנים האחרונות יש הסבורים כי מודל ADDIE איננו רלוונטי ואינו נותן מענה לצרכי ההדרכה המודרניים, שהוא איטי ונוקשה מדי. שהוא ממש מעצבן
מנגד, אפשר למצוא הגנות על ADDIE: מדובר בתהליך שאיננו נכון רק לתכנון למידה, אלא גם משמש בניהול פרוייקטים בתחומים מגוונים. לפיכך, יש לראות בו כלי לניהול פרוייקטים בלמידה, לשלב בתוך התהליך כלים וטכנולוגיות מתקדמות במקום להיצמד בעודף אדיקות לצורה ה"טהורה" לנצל את יתרונותיו תוך ביצוע עדכונים והתאמות רלוונטיות.

עוד על מודל ADDIE ב"מודל ADDIE - פרספקטיבה עכשווית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה