יום שני, 19 במרץ 2012

למידה ארגונית ו- QR Codes

בימים האחרונים יצא לי ללמוד לא מעט על קודי QR. התחלתי את עיסוקי ב- QR בלמידה של השימושים השיווקיים של הקודים, אך סיימתי עם הרהורים על היישומים ההדרכתיים של הכלי.

QR הם קודים דו מימדיים, שניתנים לסריקה באמצעות אפליקציה שאפשר להוריד בחינם לטלפון הסלולארי (כמו qr scanner) ומפנים לאינפורמציה מורחבת - טלפון, SMS, קישור לאתר ועוד. הם קרויים QR משום שהם אמורים להגיב במהירות (quick response).

בעולם השיווק והפרסום כבר נעשים שימושים רבים בקודי QR ונראה שבשנה האחרונה הם בכל מקום: פרסומות בעיתונים, פרסום חוצות, מוצרים, אריזות ועוד. הרעיונות רבים ומגוונים, בהקשרים שיווקיים ומעבר להם: מקופוני הנחה שהגישה אליהם היא באמצעות קוד, דרך קודים המוטבעים על כרטיסי ביקור, ועד הכוונה למידע באתרים ובמוזיאונים.

הקודים יחסית אינם "רגישים" או מחייבים משטח חלק. לכן ניתן להטביע אותם על חפצים (גם מעוקלים כמו בקבוק או ספל), בגדים, ואפילו על הגוף. ניתן לשלב בהם צבעים וצורות, כך שלמצוא קוד שמתחבא בו לוגו של חברה איננו דבר נדיר. לפרסומאים, אם כן, מדובר בכר נרחב לפעילות יצירתית.




קודי QR נכנסים יותר ויותר לשימוש גם בעולמות למידת המבוגרים והלמידה הארגונית וגם בחינוך הפדאגוגי. פשטות השימוש מאפשרת את יישום קודי AQ בחינוך לגילאים שונים: הפניות על דפי עבודה, קישור מספרים לפודקאסטים משלימים, הפנייה למקורות וכדומה.

ההטמעה של קודי QR בלמידה משלבת אלמנטים של חדשנות, הטמעה של m-learning ולמידה מהתקנים ניידים, חסכון בזמן וחסכון בניירת. על אף כל היתרונות האלה, הערך המוסף המשמעותי ביותר של קודי QR הוא העובדה שהם מהווים גשר בין העולם הפיזי לעולם הוירטואלי. החיבור בין עצמים פיזיים שונים לבין מידע ואתרים.

ניצול נכון של הכלי הוא כזה שישכיל לנצל תכונה זו ולהשתמש בקודים לחבר מידע לעצמים פיזיים. בעולם הארגוני ניתן לחשוב על מגוון דוגמאות: שילוב במודעות על לוח המודעות הארגוני, קישור מתוך עזר עבודה מודפס, למידת מכונות כאשר על חלקי מכונה שונים מופיעים קודים עם הפניות למידע רלוונטי, מחסנים שבכניסה אליהם קישור למפת החדר הספציפי וכן הלאה.

הסרטון הבא מציג מספר דוגמאות שייושמו בבית ספר בפנסילבניה:



עוד דבר חשוב שלמדתי בהקשר של קודי QR: להפיק אותם זה בחינם וזה לוקח בקושי דקה של עבודה... כל זאת בהנחה שאתם מסתפקים ביצירת קוד דו מימדי בסיסי דרך אחד מהמחוללים הזמינים ברשת, ולא מתעקשים על בניית מחולל בעצמכם או מעוניינים בקוד מורכב המשלב תמונות וכו'.
כאן לדוגמא קישור למחולל QR Code שבו אני השתמשתי (KAYWA) ליצירת הקוד בתחילת הרשומה (זה הזמן לחזור לשם ולסרוק אותו, אם עוד לא עשית זאת עד עכשיו).

ויש גם את "אינטגרל" של הפט שופ בויז:





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה