יום שבת, 3 במרץ 2012

הכשרות מנהלים - האם הן אפקטיביות?

במהלך פברואר העלה Alan Adyniec פוסט לקבוצת HBR בלינקדין בו הפותח בשאלה: האם הדרכות המנהלים עובדות? בפוסט עצמו הוא משווה בין ניהול לבין נהיגה ברכב. בשני המקרים יש להפנות קשב ולעבד בו זמנית גורמים רבים ובשני המקרים מדובר במיומנויות שהכשרה תיאורטית בלבד איננה מספקת. יש לעבור מיד ליישום מעשי. במקרה של נהג צעיר החוק מחייב תקופה של ליווי על-ידי נהג מנוסה. במקרה של מנהלים אין חוק שיכפה זאת, אך זו הרי משמעותם של תהליכי חניכה - מלווה בוגר שיצביע על הזדמנויות ואיומים, וייתן עצה לביצוע.

כ- 200 התגובות שהצטברו בשבועיים מאז נפתח הדיון מעידות על העניין שהוא מעורר, ואף על אמוציות הקשורות בכך. רבים מקבלים את ההשוואה ואף מוסיפים עליה - בשני המקרים כדאי לקחת בחשבון את מבנה עקומת הלמידה, ההכרח באימון ותרגול, קיומם של נפגעים במקרה של טעות, או העובדה שבמקומות רבים אפשר להצביע על דמיון בין סגנון הנהיגה המקומי לבין אופי ההנהגה העסקית ואף הלאומית.

מנגד, יש המתנגדים להשוואה, למשל נשמעה הטענה כי בניהול יש יותר מקום לקבל ולהכיל טעויות. השוואה בין טעות ניהולית לבין תנואת דרכים היא הסתכלות מאוד מחמירה. בדרך כלל טעויות ניהוליות לא יובילו למצבים של חיים או מוות. עם זאת, טעות של מנהל בכיר יכולה להשפיע על אוכלוסיות גדולות, ולהיות בעלת משמעות כבדה.

במקביל הדוברים נוקטים עמדות שונות באפשר לאפקטיביות של הדרכות ניהוליות בכלל. יש ביניהם הסבורים כי במקרה של פיתוחי מנהלים רק למנטוריות וחניכה יש השפעה, ואילו ההדרכות עצמן הן חסרות משמעות. יש גם הסבורים כי הסביבה בה התפתח המנהל, ובפרט מי היו המנהלים שלו לאורך השנים, הם הגורמים המשפיעים. ברקע נשמעת גם סברה כי מדובר בכישרון אישי (אולי אף מוּלד) ובאדם עצמו טבועה היכולת או אי היכולת להצליח. לעומתם, יש הסבורים כי מנחה/מדריך טוב הוא שמכריע אם ההדרכה תהיה אפקטיבית.


חידוד נוסף שמוזכר כאן הוא ההבחנה בין היכולת ללמוד לבין היכולת ליישם ולהטמיע לאורך זמן את השינוי ההתנהגותי. נראה כי שני החלקים אינם פשוטים, אך ההתמדה לאורך זמן היא החלק הקשה עוד יותר משום הצורך להתמיד ולהתמודד גם מול התנגדויות מבחוץ. הרצון ליישם התנהגויות חדשות שאומצו נתקל לא פעם בהתנגדויות לשינוי, ובגישות המבטאות הרגלים קודמים והלכי רוח ישנים.
ההתנגדות לשינוי יכולה להיות גם פנימית - מנהיגים ומנהלים בכירים שחשים כי הגיעו להשגיהם בזכות התנהגויות קיימות, ולכן חוששים מאימוץ התנהגויות חדשות. במילים אחרות - "עד עכשיו הצלחתי ככה. למה לשנות?"
 
הדרכות מנהלים או פיתוח מנהיגות?
יתכן וקיים חוסר עקביות מסוים בטרמינולוגיה בתוך תכני הפוסט בהקשר זה... לעיתים מוזכרים מנהיגים ולעיתים מדובר על הכשרות למנהלים. אין ספק שלסוגיה זו (מנהלים ומנהיגים) מגיע פוסט נפרד בהזדמנות קרובה.
 
את האייקונים המקסימים (בעיני) בפוסט זה, ועוד רבים אחרים, ניתן להוריד בחינם ב- webdesignerdepot.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה