יום חמישי, 21 ביולי 2011

בעד או נגד: יותר למידה חברתית = פחות הדרכה מסורתית ??


EPIC היא חברה בריטית מובילה בתחום ה- e-learning.
מדי שנה מתנהלים באתר של EPIC ויכוחים (Debates) בשאלות מרכזית בתחום הלמידה בכלל, והלמידה המתוקשבת בפרט.
אתמול נפתחה ההצבעה של דיון קיץ 2011. ההצבעה הפעם היא בעד ונגד הטענה: "ככל שמתרחבת הלמידה החברתית, כך קטן הצורך במחלקת הדרכה מסורתית". שני זוגות של מומחי למידה מציגים את טיעוניהם בעד ונגד. השאר מוזמנים להגיב ולהצביע.

ה"טוענות בעד" הן דונה המילטון וג'יין הארט.
לטענת המילטון, בעוד שהסביבה הארגונית והחברתית השתנה והתפתחה לבלי היכר בשנים האחרונות, מחלקות הדרכה נשארו "תקועות" בשנות ה- 80. באופן מסורתי תפקיד מחלקת ההדרכה היה לכוון מה יילמד וכיצד יילמד. 
בעולם בו למידה חברתית מאפשרת ללמוד מעמיתים, להשתתף בדיונים ואף למצוא מומחי תוכן און-ליין, אין עוד הצדקה למחלקות ההדרכה. מומחי למידה בעתיד יעסקו יותר בתיווך הקשר עם מומחי התוכן ובהנגשת הלמידה החברתית. המפתח יהיה מתן כלים ללומדים למצוא ולהתמודד עם שפע הידע הזמין להם. זו עבודה למומחי למידה, אבל לא מדובר במחלקות הדרכה מסורתיות.
ג'יין הארט מוסיפה כי מחקר עדכני הראה כי עד 2/3 מהעובדים כבר כיום "עוקפים" את ההדרכות המסורתיות, ומחפשים פתרונות למידה אחרים, לעיתים משום שמחלקת ההדרכה אינה מסוגלת להגיב מהיר מספיק לצרכים.
לדעתה גם אם התפקיד המסורתי של מחלקת ההדרכה יקטן, הוא לא בהכרח יעלם. אך הוא חייב להשתנות.

ה"טוענים נגד", שצריכים כאן אולי "לשחות נגד הזרם", הם מליסה הייטון וקלייב שפרד.
הייטון מסכימה שעולם הלמידה צריך לקחת בחשבון את השינויים, וכי תכנים רבים זמינים היום באינטרנט באופן גלוי וחופשי. מחלקות ההדרכה צריכות להשתתף בזרימת המידע ולשתף גם הן בתכנים.
יש לשנות את הקצאת המשאבים מייצור של תכנים, לפיתוח של מיומנויות מציאה, הערכה, הרשאה, שימוש והפצה של חומרים זמינים.
הלמידה החברתית מחדדת גם את הצורך בהערכה. זו צריכה מעתה להיות יותר מסתם בחינה או חידון.
שפרד מחדד ואומר שלמידה פורמלית תמשיך להתקיים, גם אם לא באופן "מסורתי" בכיתה. לדעתו דווקא הלמידה המתוקשבת, שאף אחד לא יחשיבה כמשהו "מסורתי" היא האיום הגדול יותר ללמידה חברתית.
בנוסף, הוא מזכיר כי ללמידה הפורמלית יש יעדים ברורים, תכנים מוגדרים והערכה מסודרת. אלה חיוניים במיוחד במצבים בהם ארגון צריך להיות בטוח לחלוטין כי ידע ו/או מיומנויות מפתח מסוימות נרכשו.

התגובות לטיעונים בעד ונגד כבר התחילו להיאסף.... באיזה צד את/ה?

היכנסו והצביעו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה