יום רביעי, 9 בפברואר 2011

מה אתם יודעים על Mind Maps? (חלק ראשון)

עוד מימי ליאונרדו דה-וינצ'י אנשים השתמשו במפות חשיבה
(
mind maps) לתיעוד וארגון רעיונות. כשצריך להפיק רעיונות, כשצריך לארגן חשיבה, כשצריך לזכור מידע – מפות החשיבה הן כלי חזק שיכול לשמש במגוון תחומים. יוצאים מדימוי מרכזי ומפתחים סביבו את האסוציאציות וההקשרים. בחיי היום-יום, בתהליכי יצירה והמצאה, ובסביבה הארגונית.
מפות חשיבה אפשר לעשות, כמובן, עם דף ועיפרון. גם לוח וגיר יעשו את העבודה. אבל כיום יש הרבה תוכנות שמאפשרות בנייה של מפות חשיבה, מקלות ומרחיבות את אפשרויות השימוש. חלק מתוכנות אלה ניתן להוריד בחינם ברשת.

הפוסט הנוכחי יעסוק ברקע, ב- מה? מתי? כיצד? של מפות החשיבה. בפּוֹסט הבא בנושא – פוֹקוּס על כמה מהתוכנות לבניית מפות חשיבה.





מה?
אז מה זה בעצם מפות חשיבה?
דיאגרמה לתיעוד חזותי והמחשה של תהליכי חשיבה.
מאפשרת מיפוי של מחשבות, רעיונות, תהליכים.
שימוש במילות מפתח, צבעים, סמלים.
המונח "mind map" נתבע ע"י טוני בוזן, גורו בתחום. עם זאת, כאמור, הכלי עצמו היה למעשה בשימוש כבר הרבה לפני כן.

למה זה טוב?
* עבודה אסוציאטיבית בדומה לתהליכי חשיבה. לא תוחמים את התיעוד בצורה לינארית של רשימה. מאפשרת יותר יצירתיות ומחשבה מרחבית.
* השימוש באימג'ים ויזואליים מאפשר יצירת קישורים אסוציאטיביים. הקשרים מאפשרים לא רק "לעשות סדר" אלא גם מחזקים זכירה של המידע.
* עבודה מתודולוגית – מאפשרת שימוש בקבוצה או לבד.


מתי?
* סיעור מוחות, ארגון חשיבה קבוצתית
* למידה (גם לזכירה וארגון חומר, גם ללקויות למידה)
* ניהול פרוייקטים וארגון ידע (ברמה אישית או ארגונית)
* תהליכי יצירה (מה שטוב בשביל דה-וינצ'י טוב גם בשבילנו)

מאלה כמובן מתפצלים עוד הרבה נושאים ותת-נושאים: הקמת עסק, פתרון בעיות, הדרכה ועוד...


כיצד?
טוני בוזן מתווה מספר כללי עבודה מומלצים. עבודה בצורה מתודולוגית, כמו זו שהוא מתווה, מאפשרת עבודה שיטתית לבד או בקבוצה. בנוסף, נדמה שדווקא השימוש במבנה ובכללים "משחרר" לא פעם את החשיבה, האסוציאציות והיצירתיות.

עיקרי ההנחיות שמתווה בוזן:
- קווים מעוגלים ולא ישרים וחדים
- עבודה דרך אסוציאציות – הן שיוצרות את ההקשרים והזיכרון
- מילה אחת בלבד בכל ענף – "לשחרר" את האסוציאציות
- שימוש בצבע, סמלים, תמונות

אחרי בניית המפה מגיע השלב של "לעשות סדר". כאן המחשב מקל בהרבה לעומת עבודה עם דף ונייר: "מקפלים" ענפים זה לתוך זה, יוצרים הקשרים חדשים, מסדרים, ממפים ומפתחים רעיונות.
הסיכום נעשה תוך בנייה של מפה חדשה שמסתמכת על הרישומים הקודמים. מסננים רעיונות, מוסיפים חדשים, מחדדים ומסדרים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה