יום חמישי, 17 בפברואר 2011

עגל הזהב ולמידה ארגונית

מי שמכיר אותי, ואפילו במעט, הדבר האחרון שיצפה למצוא בבלוג הזה הוא התייחסויות לפרשת השבוע. מסתבר שהפתעות קורות בכל יום.

במקום עבודתי הנוכחי, חברת Market Watch, קיים מנהג בכל יום חמישי להתאסף בשעת הצהריים ל"קבלת שבת" שבמהלכה מברכים עובדים חדשים, מציינים ימי הולדת, ובעיקר מנהלים דיון קצר בפרשת השבוע. דיון שמתובל בהומור, פרשנויות מודרניות וכל הדרוש ליצור עניין אצל חבורה שכמונו, שרובה החילוני נחשף לראשונה לדיון מסוג זה.

פרשת השבוע הנוכחית - פרשת כי תשא - במרכזה סיפור עגל הזהב, שבירת לוחות הברית וכתיבת לוחות הברית השניים. הפרשה עוסקת בסוגיות שונות של ההוויה הדתית. לא אני שאדון בהן. משפט אחד תפס את אוזני בסיפור הפרשה: בניתוח ההבדלים בין לוחות הברית הראשונים ללוחות השניים, אחד ההבדלים שמציינים הוא שהלוחות הראשונים ניתנו במלואם ע"י האלוהים, ובלוחות השניים התבקש משה לפסל את הלוחות. חלק מהפרשנויות מדגישות את מעורבותו של משה בתהליך, השותפות כצעד ללקיחת אחריות של הקהילה ולהצלחת התהליך בניסיון השני הזה.

פעם אמרו - כשאתה קונה סובארוֹ, נדמה לך שכל המכוניות על הכביש הן סובארוֹ (ואולי באמת באותם ימים כל מכונית שנייה בישראל היתה סובארוֹ?). היום הרגשתי איך כשאתה לומד פיתוח הדרכה - נדמה לך שהכל מסביבך עוסק בפיתוח הדרכה. בפרשת "כי תשא" יש אלמנטים של למידה, הטמעת שינוי, טיפול בהתנגדויות, שיתוף עובדים... הרבה נושאים שמעסיקים אנשי הדרכה.

אנחנו במירוץ מתמיד אחר רעיונות להמחשות והדגמות בהדרכות שלנו. סרטים, סרטונים וספרים כבר מזמן הפכו כלי הדרכה שימושיים. האם גם התנ"כ רלוונטי להדרכות? זה אולי לא פיקנטי כמו קטע מהארי פוטר, אבל אולי במקרים ובקהלים מסוימים דווקא כן?

שבת שלום!!

2 תגובות:

  1. תמר
    יופי של רעיון ושל דוגמא.
    אם אני זוכר את נושא הטיפול בהתנגדויות לפעמים הטיפול בקורח ועדתו, אלא שייצרו את עגל הזהב הן דוגמא מצוינת למה לפעמים צריך לקרות בארגונים.
    כמובן באופן מטפורי. :)
    וחוץ מזה עוד לא דברנו על כל הניסים שנעשים לעם (יציאה ממצרים) ועדיין הוא לא מאמין באלוהים. כמה הציבור קטן אמונה והוא צריך משהו מוחשי להיאחז בו.
    :)
    שבת שלום

    השבמחק
  2. תודה יוסי!
    התגובה שלך שלחה אותי לקריאה וחקירה נוספת כדי להיזכר בפרטי סיפור קורח... כך שהלמידה מתגלגלת ונמשכת :)

    תמר

    השבמחק