יום שני, 17 ביוני 2013

iconmonstr - מאגר אייקונים חינם

בונים מצגות, הדרכות או מסמכים אחרים?
מעוניינים לשלב אייקונים קצת חדשים בתכנים שלכם?

iconmonstr הוא מאגר נחמד של אייקונים בחינם.
האתר מכיל אייקונים פשוטים, בשחור-לבן, בעלי קו נעים ונקי.

לא כל רעיון או אימג' תמצאו כאן, אבל בהחלט תמצאו לא מעט סדרות אייקונים נחמדות, מה גם שהאתר הולך ומתרחב כל הזמן.

על מאגר אייקונים נוסף שכתבתי בעבר - קרא כאן.

יום ראשון, 9 ביוני 2013

האם הדרכה היא תמיד הפתרון הנכון?



קתי מור, מומחית הדרכה בינלאומית,פרסמה לאחרונה סדרה של פוסט, סרטון, ועזר עבודה המשלימים לעיסוק בסוגיה: 

האם הדרכת עובדים היא בהכרח הפתרון המתאים ביותר?

לעיתים די בהפצת עזר עבודה,
לעיתים אלו למעשה מערכות שזקוקות לחידוש,
לעיים מדובר בתהליכים שזקוקים לעידכון.

מור מציעה תרשים זרימה שמסייע לפצח את הדילמה ולקבל החלטה מושכלת..
את התרשים מלווה סרטון, שמדגים כיצד לתשאל לקוח, להתשמש בתשובותיו לניווט בתרשים הזרימה, ולהבין האם הדרכה היא הפתרון האופטימלי.

שמונה דקות צפייה מעוררות מחשבה:





קרא/י גם על סרטון מצוין קודם של קתי מור - The Big Mistake in Elearning.

יום ראשון, 2 ביוני 2013

השימוש באנלוגיות - ללמד כמו להשקות ערוגת פרחים


ללמד זה כמו להשקות פרחים? בשביל מה זה טוב?

אחד הכלים הנפוצים בלמידה היא השימוש באנלוגיות. אנלוגיה מאפשרת למנף ידע קודם להבנת מושגים חדשים. המנגנון פועל כך שהאנלוגיה מסייעת בבניית מודלים מנטאליים חדשים על ידי העתקת ידע מתחום אחד לתחום אחר.

כאשר אנו מסתכלים על משהו שהוא חדש, אנו מחפשים דמיון למה שאנחנו מכירים. זו מהות השימוש באנלוגיה. "א" הוא כמו "ב", או לדוגמא - אטום הוא כמו מערכת השמש.

חוקרים מציינים כי תנאי הכרחי להצלחת תהליך זה הוא דווקא השונות הבסיסית בין המושגים (כמו האטום ומערכת השמש). האפשרות ליצור אנלוגיה היא בזכות קיומה של הבחנה אמיתית בין המושגים שבאים מעולמות תוכן נפרדים.

כמו לרכב על אפניים? איך עושים את זה נכון?

קוני מלמד, בעלת האתר המצוין The e-learning coach, מפרטת באחד מפרסומיה האחרונים סט כללים ליצירת אנלוגיה מוצלחת. כפי שהיא עצמה מציינת, חלק מההנחיות נשמעות מעט טריוויאליות, אך שילובן יחד יוצר קו מנחה לבניית אנלוגיה טובה:

1.      להשתמש במושג/קונספט מוכר למרבית האנשים ולהשוות אותו למושג החדש
2.      להשתמש בהקשרים חזותיים/ויזואליים על מנת לעורר חוויות וזכרונות
3.      להוסיף להקשרים החזותיים חיזוק מילולי על מנת לעורר זכרונות נוספים
4.      לקשר את המידע החדש להקשרים החזותיים והמילוליים (סעיפים 2-3) להשלמת האנלוגיה
5.      בהנחה שמדובר בפיתוח תוכן למבוגרים, לבחון את האנלוגיות על ילדים (רצוי בגילאי 10-13) – אם הם יבינו, סימן שאתה בכיוון הנכון

איך וממה להיזהר?

אנלוגיה היא לא תרופת קסם, ובהחלט יש בשימוש בה גם סכנות. אנלוגיה שטחית, או כזו ש"מפספסת" את הנקודה העיקרית, עשויה להוביל דווקא ללימוד שגוי או להתמקדות בתפל.

מודל TWA (שהוא - Teaching With Analogies) מציע עקרונות עבודה, שעבודה על-פיהם צפויה למזער אי-הבנות ו"תקלות" (אני משאילה מ- Srujan Pakala את הרעיון להדגמה באמצעות מטוס וציפור):

1.      ראשית מוצג המושג החדש (לדוגמא: מטוס)
2.      שנית מוצג המושג המוכר (לדוגמא: ציפור)
3.      שלישית מזוהות התכונות הרלוונטיות להשוואה (לדוגמא: תעופה, מבנה)
4.      רביעית ממופים קווי הדמיון (לדוגמא: כנפיים)
5.      חמישית מוצגים המגבלות והכשלים באנלוגיה (לדוגמא: מטוס הוא מכני)
6.      לבסוף, מוצגת המסקנה

לסיכום, מצגת SlideShare מקסימה על אנלוגיות בלמידה.. שווה צפייה: