יום חמישי, 28 באפריל 2011

המלצת קריאה: ארגז הכלים הצהוב

'ארגז הכלים הצהוב' של ורד מוסנזון התחיל את דרכו כאוסף כלים של קופירייטרית בתחילת דרכה, שמחפשת את הדרך לדעת שיצרה משהו נכון. כלי לזהות רעיון מוצלח. 


ורד מוסנזון משלבת בחייה עולמות של כתיבה, פרסום ועיצוב חזותי. רבדים שמשתלבים זה בזה כל-כך בטבעיות בספר הזה (השמיני שלה).


ארגז הכלים הצהוב הוא מדריך לגידול רעיונות. אין בו הוראות לייצור רעיונות, אלא בכלים להגדרת הרעיונות, חידודם, שכלולם ודיוקם. וכמו שה"דייר" גיבורו האמיתי של הספר מבהיר: "... שיטה ומשמעת. זה הדבר החשוב ביותר בתהליך הקריאטיבי".


רעיונות וחדשנות מעסיקים את העולם הארגוני לא רק בהקשר של פרסום. היום ברור כי יצירתיות וחידוש הם כלי הכרחי לצמיחה ארגונית. הרעיונות שבספר הזה ישימים לכל תחום. לכן הוא נכון ומתאים לכל העוסקים במשאב האנושי, בפיתוח ובניהול. אולי, בעצם, לכל אחד.


הספר הזה מצליח לצאת מעולם הקלישאות השחוקות, ולהביא כלים ומתודולוגיה בשפה בהירה ורהוטה. אני לא ארחיב מעבר לכך... כי לפעמים כל המוסיף גורע. 
ארגז הכלים הזה יעשה עבודה טובה יותר אם אתן לו לדבר בשם עצמו... אז אם עוד לא קראתם, לכו והשיגו לעצמכם עותק. 
(זה גם ספר שלגמרי כייף להחזיק על המדף במשרד!)



יום שבת, 23 באפריל 2011

משחקי לוח ומשחקי קלפים - מאגר רעיונות

פוסט שלישי עם הפניה לאתר משחקים לימודיים, זה כבר נחשב "פינה קבועה"?
לא כזה רעיון גרוע...

הפעם מאגר גדול של רעיונות למשחקי לוח ומחשקי קלפים (כרטיסיות! לא חפיסה עם ג'וקר ומלך!)

האוסף ב- CardBoard Congmition נוצר ע"י סטודנטים באוניברסיטת סן דייגו. יש בו רעיונות למשחקים מסוגים שונים. השתמשו למטריצה גילXתוכן - המשחקים מסודרים בה בצורה נוחה לשימוש על-פי עולמות התוכן, ולפי הגילאים הרלוונטיים.

הסרטון הבא הוא על לימוד דרך מחשקי מחשב, ומציג את הדברים מנקודת המבט של מי שבא מעולם המשחקים דווקא:




עוד באותו נושא:
תבניות משחקים לימודיים איכותיות בחינם
עוד תבניות משחקים לימודיים

יום שבת, 9 באפריל 2011

חרדה שמקדמת למידה

בפיתוח הדרכה ובתכנון למידה אנו מנסים בדרך כלל לגרום ללומדים להרגיש בטוחים ומוגנים, למנוע כל תחושת חוסר נוחות שתפעיל התנגדויות. מגזין CLO של חודש אפריל מציג במאמרם של סטפן פרקר ומרק סמית פרספקטיבה אחרת: רמת חרדה מסוימת דווקא חיונית להשגת תוצאות למידה אופטימליות.

רמות חרדה נמוכות מדי יוצרות שיעמום וסטגנציה. ברמות כאלה מידת העוררות של הלומד נמוכה מדי, והלמידה איננה מיטבית. דוגמא למצב כזה - הרצאת אורח שהנושא שלה איננו רלוונטי במיוחד.


מנגד, מצב של רמת חרדה גבוהה מיד, עשוי ליצור התנגדויות של הלומדים, מעלה אפשרויות של התנהגות אגרסיבית, ועשוי ליצור נשירה מהלימודים (כשהדבר אפשרי). כמו כן, רמת העוררות גבוהה מדי - דבר שמדכא למידה אפקטיבית.

רמת חרדה מתאימה עשויה להגביר למידה, יצירתיות, ופרודקטיביות. למעשה, זהו ביטוי לכך שהושגה רמה טובה של מעורבות. כדי שתהיה למידה אפקטיבית חייבת להיות מעורבות של הלומדים. חייבים להגיע למצב שאכפת להם.

דוגמאות לדרכים להשגת רמת חרדה מתאימה:
- תחרות בין קבוצות
- לימור סיטואציות בהן הלומדים נאלצים לסמוך זה על זה
- לאלץ את הלומדים לצאת מ"מעגל הנוחות" שלהם
- לקשור את הלימוד למצבים מלחיצים במציאות הארגונית
- הלומדים יציגו את מה שלמדו והשיגו לבּוֹס האמיתי שלהם
- לאמץ סנריו ריאלי ומלחיץ ללימוד

.. לפעמים אין ברירה אלא "לזרוק למים" את הלומדים שלנו (או לחילופין להעיף אותם לשמים כדי שיפרשו סוף סוף כנפיים):